column - Spaarkaarten van winkels, onzin of zinvol?

Afbeeldingsresultaat voor column schrijvenEen column rubriek op Live, Life and Dream. Eens in de zoveel tijd plaats ik hier een column. Deze heeft niet een vast onderwerp, maar elke keer een ander. In de column deel ik mijn mening over iets. Vandaag een column over spaarkaarten en passen van winkels, totale onzin of toch zinvol?
 
 
Tegenwoordig heeft elke winkel wel een spaarsysteem, je kan er niet meer omheen. Of het nu een spaarkaart met zegeltjes is, een spaarpas of digitaal op je telefoon sparen met een app. Bijna elke winkel heeft er wel een. Maar zijn deze passen en spaarsystemen nu wel zinvol?

Ik vind de meeste systemen totaal zinloos. Het heeft geen ene nut. Natuurlijk, het is leuk als je met je spaarpas of spaarkaart iets gratis of met veel korting kan krijgen. Ik zal dan ook niet beweren dat ik zelf nog nooit gebruik heb gemaakt van een spaarkaart of dergelijke. Maar bedenk je eens hoeveel geld je eerst uit moet geven, om zodra de kaart vol is, iets gratis te krijgen. Neem bijv. een kortingskaart waarop je 25 zegels moet sparen. Bij elke €5 krijg je een zegel of stempel. En als je de kaart vol heb, krijg je iets gratis t.w.v. €10,- . Maar dan moet je wel eerst €125 hebben uitgegeven om een volle kaart te krijgen en je een tientje korting krijgt. Dus eigenlijk totaal zinloos, het kost alleen maar geld, al die spaarkaarten. Of je kan alleen in een bepaalde periode punten sparen en inwisselen. De punten die je daarna overhoud, na de actieperiode, daar kan je niets meer mee. Maar heb je ondertussen wel betaald met je aankopen. Je word er dus zelf niet beter van, maar wel de winkel waarvan de spaarpas is.

Ook heb je winkels waar je moet betalen om hun spaarsysteem en spaarpas te mogen gebruiken. Dat vind ik echt niet kloppen. Je zou toch immers moeten kunnen sparen, zonder dat je nog eens extra voor de diensten van die pas moet gaan betalen.

Nee, spaarpassen e.d zijn niet mijn ding. Uiteindelijk ben je er veel meer geld aan kwijt, dan dat het je iets oplevert.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?