Omgaan met een drukke agenda




Afbeeldingsresultaat voor agenda

  Iedereen kent het vast, veel dingen te doen en weinig tijd. Kortom een drukke agenda. Maar hoe ga je hiermee om? Om je op weg te helpen deel ik mijn tips met jullie hoe je omgaat met een drukke agenda!








Agenda en planning
Een van mijn eerste en belangrijkste tips, zorg dat je een planning hebt.Niets zo vervelend dan alles last minute te moeten doen, omdat je geen planning heb.En voor een planning te maken heb je een goede agenda nodig. Of dit nu een digitale of een papieren variant is. Zelf geef ik de voorkeur aan een papieren agenda. Want zo heb je nog gewoon je agenda bij de hand als plots de stroom uit valt of internet het niet doet en je dus niet bij je digitale agenda zou kunnen. Maar combineren kan dus ook. Dus zowel een papieren als een digitale agenda.

Deel je afspraken tijdig in
Erg belangrijk is om de afspraken of de dingen die je moet doen ook goed in te delen in je agenda. En deze niet op allerlei losse briefjes te gaan schrijven. Want schrijf je alles op losse briefjes, dan gaat het gegarandeerd een keer fout. En dat wil je zeker niet hebben. Zet dus al je afspraken op de juiste dagen in je agenda. Check ook altijd een dag van tevoren wat je de volgende dag moet doen. Zo weet je dus wat je nog moet doen en kan je je eventueel er ook nog op voorbereiden.
Afbeeldingsresultaat voor agenda
Werk met to-do lijstjes
Moet je voor afspraken of andere dingen veel doen, maak dan to-do lijstjes. Deze kan je in een notitieboek maken dat je samen met je agenda gebruikt. Of je maakt de to-do lijstjes op sticky notes en plakt deze in je agenda bij de dag/week dat het gedaan moet worden. Zo heb je een duidelijk overzicht. Als je iets gedaan hebt, streep je dit weg zodat je weet dat je datgene niet meer hoeft te doen. Zelf heb ik naast mijn agenda een to-do lijstjes notitieboek, maar werk ik ook met wunderlist. Wunderlist is het programma voor to-do lijstjes, zeker een aanrader voor als je veel dingen te doen hebt. Want via je mail word je er ook aan herinnerd als je iets nog moet doen. To-do lijstjes zijn ook erg handig om al je ideeën op te schrijven. Zo blijf je er niet over malen, maar heb je ook rust in je hoofd.

Nee zeggen
Eigenlijk nog wel de belangrijkste tip van alle tips. Durf nee te zeggen. Als je al helemaal vol zit met afspraken en je er echt niets meer bij kan doen, neem dan ook geen nieuwe afspraken aan en zeg nee. Misschien moeilijk, maar wel de juiste manier als je niet overwerkt wil worden en bedolven wil worden onder afspraken die je niet af krijgt.

Heb jij nog tips hoe je om kan gaan met een drukke agenda? Deel ze bij de comments!

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?