Boekreview van Sonny Boy


Herfst 1928: een jonge Surinaamse student trekt in Den Haag als kostganger in bij een gescheiden Hollandse vrouw met vier kinderen.
Als ze een halfjaar later zwanger van hem blijkt, is het schandaal niet te overzien.
Ondanks armoede en discriminatie slaagt het stel er in de jaren die volgen in een gelukkig bestaan op te bouwen met hun zoontje Waldy, alias Sonny Boy.
Dan breekt de Tweede Wereldoorlog uit, en besluiten ze Joodse onderduikers in huis te nemen - met alle consequenties van dien.

Het begin van het boek was in het begin wat verwarrend.
De verhalen speelden zich om en om af in Suriname en Nederland, waardoor het soms lastig te volgen was.
Maar toen de twee verhalen samen kwamen, was het een goed te volgen verhaal.
En ik vind dat het ook goed laat zien hoe mensen in tijden van de tweede wereldoorlog behandeld werden.
Het boek kwam op mijn over als een biografie, wat het in feite ook een soort van is.
Dit verhaal is ook echt gebeurt en de mensen hebben ook echt bestaan.
Ik vind dat dit een boek toch 'echter' kan maken, omdat als je er over nadenkt dat dit verhaal echt gebeurt is, het verhaal toch meer gaat leven.
Ook is het mooi om te lezen hoe sterk liefde kan zijn.
En dat mensen in staat zijn om hun eigen leven op het spel te zetten om andere mensen te helpen.
Ik vind dit een heel goed boek, dat echt een mooie en goede moraal bevat.
Toen ik eenmaal was begonnen in het boek wilde ik het in een stuk uitlezen, omdat het echt een ontroerend en mooi verhaal is.
 
Veel mensen kunnen een voorbeeld nemen aan dit verhaal.
Namelijk hoe sterk de mensen toen waren in tijden van armoede en ellende, maar toch het hoofd boven water moesten, soms ook met moeite, wisten te houden, terwijl sommigen met gevaar voor eigen leven andere mensen hielpen.
Zonder hier zelf iets voor terug te hoeven.
Ik vind dat als je hier even goed over nadenkt, je echt respect krijgt voor de mensen van toen, die moesten zien te overleven.
Ik in elk geval wel!
En zou zou ook iedereen elkaar moeten kunnen respecteren, nu en in de toekomst!!
 
Titel: Sonny Boy
Auteur: Annejet van der Zijl
Uitgeverij bv
Prijs: 10.00
 
 

Reacties

Populaire posts van deze blog

Let op met verse muntthee

wat is het verschil tussen eyeliner, oogpotlood & gelliner?